Regulamin organizacyjny
Załącznik do zarządzenia Nr 5/11 Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Toruniu z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wprowadzenia jednolitego tekstu regulaminu organizacyjnego PINB w Toruniu nadanego Zarządzeniem Nr 3/08 Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Toruniu
z dnia 24 listopada 2008 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY POWIATOWEGO INSPEKTORATU NADZORU BUDOWLANEGO W TORUNIU
Rozdział I - Postanowienia Ogólne
§ 1
- Regulamin organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Toruniu, zwany dalej „Regulaminem”, określa organizację, zakresy zadań i tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Toruniu.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Powiatowymi Inspektorze – rozumie się przez to Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Toruniu
- Inspektoracie – rozumie się przez to Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Toruniu.
- Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego jest organem administracji rządowej pierwszej instancji w sprawach nadzoru budowlanego, powoływanym na to stanowisko w trybie art. 86 ustawy Prawo Budowlane z 07.07.1994r.
- Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wykonuje na podstawie art. 80 Prawa budowlanego zadania nadzoru budowlanego określone przepisami prawa budowlanego przy pomocy powiatowego inspektoratu nadzoru budowlanego.
- Inspektorat realizuje zadania nadzoru budowlanego na obszarze powiatu toruńskiego.
§ 2
- Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Toruniu działa na podstawie:
- ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane (Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 z późniejszymi zmianami).
- ustawy z dnia 24 sierpnia 2006r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2006r. Nr 170 poz. 1218 z późniejszymi zmianami).
- niniejszego regulaminu
- wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez Powiatowego Inspektora
- Powiatowy Inspektor może, zgodnie ze swoją właściwością, w sprawach nie uregulowanych niniejszym Regulaminem, wydawać wewnętrzne akty prawne.
§ 3
Do pracowników Inspektoratu mają zastosowanie przepisy dotyczące stosunku pracy, w tym w szczególności:
- przepisy o służbie cywilnej;
- przepisy o pracownikach urzędów państwowych;
- Kodeks pracy.
- uchylony
Rozdział II - Zakres działania i zadania Inspektoratu
§ 4
- Powiatowy Inspektor kieruje pracą Inspektoratu.
- Powiatowy Inspektor sprawuje nadzór nad:
- działalnością inspekcyjną, polegającą na wykonywaniu inspekcji terenowej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych,
- postępowaniami administracyjnymi,
- postępowaniami egzekucyjnymi,
- postępowaniami wyjaśniającymi w sprawach katastrof budowlanych,
- prawidłowym współdziałaniem z organami administracji architektoniczno – budowlanej i organami kontroli państwowej,
- obsługą prawną Inspektoratu,
- kontrolą wewnętrzną w Inspektoracie,
- zapewnieniem przestrzegania przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej,
- przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
- gospodarowaniem mieniem Inspektoratu.
§ 5
- Do wyłącznej kompetencji Powiatowego Inspektora należy:
- ustalanie regulaminów wewnętrznych komórek organizacyjnych Inspektoratu,
- zatwierdzanie planów kontroli,
- podejmowanie decyzji o przeprowadzeniu kontroli doraźnej,
- udzielanie imiennych upoważnień do wykonywania inspekcji terenowej,
- wyłączanie kontrolera z postępowania kontrolnego,
- udzielanie imiennych upoważnień pracownikom Inspektoratu do podpisywania,
- udzielanie upoważnień do reprezentowania Powiatowego Inspektora w postępowaniu przed sądami powszechnymi,
- występowanie do organów samorządu zawodowego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
- zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami Inspektoratu, dokonywanie przeszeregowań i awansów pracowników, ustalanie wysokości dodatków.
- Powiatowy Inspektor może powoływać stałe i doraźne zespoły opiniodawcze i doradcze, określając cel ich powołania, skład osobowy oraz zakres i tryb działania.
- uchylony
§ 6
- W czasie nieobecności Powiatowego Inspektora oraz z czasie kiedy nie pełni On obowiązków służbowych, z powodu choroby, urlopu lub innych przyczyn, jego obowiązki pełni Z-ca Powiatowego Inspektora.
- Do kompetencji Zastępcy Powiatowego Inspektora należy:
- kontrola przestrzegania procedur postępowania administracyjnego
- kontrola terminowości załatwiania spraw
- kontrola prawidłowości prowadzenia rejestrów
- przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków
- organizacja wewnętrznych szkoleń dla pracowników Inspektoratu.
Rozdział III - Zasady podpisywania dokumentów
§ 7
Powiatowy Inspektor podpisuje:
- akty prawa wewnętrznego,
- pisma związane z reprezentowaniem Inspektoratu na zewnątrz,
- decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia,
- decyzje w sprawach kadrowych,
- umowy dotyczące wydatków budżetowych Inspektoratu,
- pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w jego imieniu,
- pełnomocnictwa do reprezentowania Inspektoratu przed sądami i organami administracji,
- odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz innych osób pełniących funkcje publiczne,
- wystąpienia kierowane do organów administracji rządowej i publicznej,
- odpowiedzi na skargi i wnioski.
- inne pisma, jeśli ich podpisywanie Inspektor zastrzegł dla siebie.
- Zastępca Powiatowego Inspektora podpisuje decyzje i postanowienia z upoważnienia Powiatowego Inspektora oraz pisma pozostające w zakresie jego działania.
- Pracownicy przygotowujący opracowania i pisma oznaczają je swoimi inicjałami, umieszczonymi w numerze sprawy, na początku sporządzonego tekstu, z lewej strony.
Rozdział IV - Organizacja i zasady funkcjonowania Inspektoratu
§ 8
W skład Inspektoratu wchodzą wieloosobowe i jednoosobowe stanowiska do spraw:
- inspekcji,
- organizacyjno-administracyjnych,
- orzecznictwa i obsługi prawnej,
- finansowych.
§ 9
- Powiatowy Inspektor kieruje praca Inspektoratu przy pomocy Z-cy Powiatowego Inspektora.
- Z-ca Powiatowego Inspektora sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą stanowisk ds. inspekcji; orzecznictwa i obsługi prawnej; oraz organizacyjno-administracyjnych.
§ 10
Do zakresu działania pracownika na stanowisku ds. inspekcji należy w szczególności:
- przeprowadzanie kontroli w zakresie:
- poprawności prowadzenia robót budowlanych,
- obiektów oddawanych do użytkowania,
- utrzymania obiektów użytkowanych,
- innych kontroli w sprawach określonych ustawą Prawo budowlane.
- prowadzenie postępowań w sprawach:
- zawiadomień o terminie rozpoczęcia robót budowlanych i zmian osób sprawujących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie,
- poprawności prowadzenia robót budowlanych,
- oddawania do użytkowania obiektów budowlanych, w trybie zawiadomienia o zakończeniu budowy oraz wniosków o pozwolenie na użytkowanie,
- utrzymania obiektów budowlanych, w tym: realizacji ustawowych obowiązków przez właścicieli i zarządców obiektów, stanu technicznego obiektów, opróżnienia i rozbiórki obiektów budowlanych,
- katastrof budowlanych.
- sprawdzanie dopuszczenia do obrotu i stosowania w budownictwie wbudowanych wyrobów budowlanych.
- prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawach odpowiedzialności zawodowej osób pełniących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie oraz posiadania przez te osoby właściwych uprawnień.
- powiadamianie organów ścigania o fakcie popełnienia przestępstw określonych w ustawie Prawo budowlane.
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Powiatowego Inspektora
- Podczas nieobecności pracownika ds. inspekcji zastępuje go pracownik wskazany przez Powiatowego Inspektora lub Zastępcę Powiatowego Inspektora.
§ 11
Do zakresu działania pracownika na stanowisku ds. orzecznictwa i obsługi prawnej należy w szczególności:
- prowadzenie postępowań w sprawach dotyczących:
- realizowania budowy bez wymaganego pozwolenia na budowę,
- realizowania budowy bez wymaganego zgłoszenia,
- realizowania innych robót budowlanych z naruszeniem prawa,
- samowolnej zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego.
- powiadamianie organów ścigania o fakcie popełnienia przestępstw określonych w ustawie Prawo budowlane.
- prowadzenie postępowań wyjaśniających w sprawach odpowiedzialności zawodowej osób pełniących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie oraz posiadania przez te osoby właściwych uprawnień.
- prowadzenie postępowań egzekucyjnych, a w szczególności:
- wydawanie upomnień, tytułów wykonawczych, postanowień o nałożeniu grzywny w celu przymuszenia,
- rozpatrywanie zarzutów w sprawie prowadzenia postępowania egzekucyjnego,
- wydawanie tytułów wykonawczych skarbowych, sporządzanie wniosków do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wszczęcie egzekucji należności pieniężnych,
- sprawdzanie wykonania obowiązków,
- sporządzanie wniosków do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o zapewnienie środków finansowych na wykonanie zastępcze oraz przeprowadzanie wykonania zastępczego.
- udział w kontrolach i oględzinach w sprawach przypisanych do zadań i kompetencji Inspektoratu
- wykonywanie obsługi prawnej Powiatowego Inspektora oraz doradztwo prawne, w tym:
- udzielanie informacji o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania Inspektoratu,
- wydawanie pisemnych opinii prawnych dla potrzeb Inspektora
- przygotowywanie zarządzeń wewnętrznych Inspektora.
- rozpatrywanie i przygotowywanie odpowiedzi na skargi dotyczące funkcjonowania Inspektoratu.
- reprezentowanie Powiatowego Inspektora w postępowaniach przed sądami administracyjnymi i powszechnymi.
- kierowanie do sądu wniosków o ukaranie w sprawach o wykroczenia.
- kierowanie do organów samorządów zawodowych wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie.
- kierowanie do sądu wniosków o wyznaczenie kuratora w sprawach dotyczących spadków nie objętych.
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Powiatowego Inspektora
- Podczas nieobecności pracownika ds. orzecznictwa i obsługi prawnej zastępuje go pracownik wskazany przez Powiatowego Inspektora lub Zastępcę Powiatowego Inspektora.
§ 12
Do zakresu działania pracownika na stanowisku ds. organizacyjno-administracyjnych należy obsługa organizacyjna i administracyjna Inspektoratu, a w szczególności:
- w zakresie bezpośredniej obsługi Powiatowego Inspektora:
- zapewnienie obsługi organizacyjnej i protokolarnej,
- zapewnienie właściwego funkcjonowania sekretariatu,
- wykonywanie czynności związanych z funkcjami reprezentacyjnymi Powiatowego Inspektora
- analiza publikacji prasowych i przygotowywanie projektów odpowiedzi na krytykę prasową dotyczącą działalności Inspektoratu,
- realizowanie polityki informacyjnej Inspektoratu.
- w zakresie obsługi klientów:
- przyjmowanie klientów,
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków wpływających do Inspektoratu i przekazywanie ich innym pracownikom do załatwienia,
- organizowanie przyjęć klientów przez Inspektora i Zastępcę Inspektora, w sprawach skarg i wniosków,
- wstępna weryfikacja zawiadomień o zakończeniu budowy i wniosków o wydanie pozwolenia na użytkowanie.
- w zakresie organizacji i funkcjonowania Inspektoratu:
- zaopatrywanie Inspektoratu w niezbędny sprzęt i wyposażenie, w tym w materiały biurowe i kancelaryjne,
- prowadzenie gospodarki drukami i formularzami,
- przygotowywanie legitymacji i upoważnień dla pracowników Inspektoratu,
- gromadzenie i udostępnianie zbioru publikowanych aktów prawnych dotyczących zakresu działalności Inspektoratu,
- prowadzenie zbioru wewnętrznych zarządzeń Inspektora,
- zaopatrywanie oddziałów w czasopisma i publikacje branżowe, niezbędne do prawidłowego i sprawnego działania,
- prowadzenie archiwum zakładowego,
- prowadzenie spraw z zakresu BHP i przeciwpożarowych,
- zaopatrywanie Inspektoratu w tablice urzędowe i pieczęcie oraz nadzór nad przechowywaniem pieczęci,
- utrzymywanie porządku i czystości w pomieszczeniach Inspektoratu,
- prowadzenie spraw z zakresu napraw oraz konserwacji pomieszczeń i sprzętu biurowego,
- prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów druków ścisłego zarachowania,
- prowadzenie książki kontroli zewnętrznych oraz zbioru protokołów sporządzanych przez jednostki kontrolujące Inspektorat,
- ewidencja środków trwałych, przedmiotów nietrwałych i przeprowadzanie inwentaryzacji składników majątkowych,
- wywieszanie na tablicach ogłoszeń informacji oraz zarządzeń Inspektora,
- przyjmowanie i wysyłanie przesyłek listowych,
- przyjmowanie, rozdział, przekazywanie, wysyłanie i rejestrowanie korespondencji,
- prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
- realizowanie zadań dotyczących ochrony danych osobowych,
- administrowanie systemem informatycznym,
- planowanie i wdrażanie rozwoju systemu informatycznego w Inspektoracie,
- prowadzenie strony internetowej Inspektoratu,
- opracowywanie projektu budżetu oraz projektów umów na usługi i zakupy – związane z działalnością Inspektoratu.
- w zakresie spraw kadrowych i szkoleniowych:
- prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Inspektoratu,
- prowadzenie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników Inspektoratu,
- planowanie i realizacja wydatków osobowych i rzeczowych Inspektoratu,
- opracowywanie zasad oraz zapewnienie warunków do przeprowadzania okresowych ocen pracowników,
- uchylony
- ewidencja czasu pracy pracowników,
- załatwianie spraw rentowych i emerytalnych pracowników,
- nadzorowanie przestrzegania dyscypliny pracy,
- załatwianie spraw socjalnych pracowników,
- prowadzenie spraw dotyczących podróży służbowych pracowników Inspektoratu,
- prowadzenie spraw związanych z używaniem samochodów służbowych i prywatnych do celów służbowych,
- nadzorowanie opracowywania kart stanowisk pracy oraz prowadzenie rekrutacji pracowników Inspektoratu.
- w zakresie prowadzenia ewidencji i rejestrów:
- prowadzenie rejestrów postanowień i decyzji administracyjnych oraz zaświadczeń wydawanych przez Inspektora,
- prowadzenie rejestrów postanowień i decyzji administracyjnych oraz potwierdzeń przyjęcia zgłoszeń wydawanych przez organy administracji architektoniczno-budowlanej,
- prowadzenie ewidencji budynków i innych obiektów budowlanych rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania,
- prowadzenie rejestru katastrof budowlanych,
- prowadzenie rejestru kontroli dokonywanych przez pracowników Inspektoratu,
- prowadzenie rejestru skarg i interpelacji,
- prowadzenie rejestru upoważnień udzielonych przez Powiatowego Inspektora,
- prowadzenie rejestru zarządzeń Powiatowego Inspektora,
- prowadzenie ewidencji zawiadomień o kontrolach obiektów wielkopowierzchniowych.
- realizacja zadań Inspektoratu wynikających z ustawy o opłacie skarbowej, w tym: przyjmowanie potwierdzeń oraz przekazywanie organowi podatkowemu zbiorczej informacji o przypadkach nie uiszczenia opłaty skarbowej.
- sporządzanie sprawozdań do Urzędu Statystycznego, Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego oraz do innych urzędów.
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Powiatowego Inspektora.
- Podczas nieobecności pracownika ds. organizacyjno-administracyjnych zastępuje go pracownik wskazany przez Powiatowego Inspektora lub Zastępcę Powiatowego Inspektora.
§ 13
Do zakresu działania pracownika na stanowisku ds. finansowych należy obsługa księgowo-finansowa Inspektoratu, a w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości Inspektoratu,
- opracowanie projektu budżetu Inspektoratu
- sporządzanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych sprawozdań finansowych w zakresie dochodów i wydatków Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Toruniu,
- przeciwdziałanie nieprawidłowościom w gospodarowaniu środkami przeznaczonymi na działalność Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Toruniu,
- przeprowadzanie inwentaryzacji środków rzeczowych i finansowych, sporządzanie sprawozdań z przeprowadzonych inwentaryzacji,
- ochrona przetworzonych danych osobowych przed osobami nieuprawnionymi do ich dostępu, nieuzasadnionymi modyfikacjami, zniszczeniem, nielegalnym ujawnieniem lub pozyskaniem,
- sporządzanie analiz finansowych,
- współdziałanie z bankami i organami skarbowymi
- przygotowanie zasad prowadzenia i rozliczania inwestycji
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości
- nadzór nad środkami finansowymi przekazanymi przez Starostę Toruńskiego i Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego na działalność Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Toruniu,
- współpraca z Wydziałami Starostwa Powiatowego w Toruniu, Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego i Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w sprawach budżetu finansów,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Powiatowego Inspektora.
Rozdział V - Tryb przyjmowania, ewidencjonowania i załatwiania skarg i wniosków oraz formy kontroli nad ich załatwianiem
§ 14
- Powiatowy Inspektor przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków raz w tygodniu: w poniedziałki w godzinach od 9.00 do 14.00.
- Pozostali pracownicy przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach urzędowania.
- W przypadku, gdy w poniedziałek przypada dzień ustawowo wolny od pracy Powiatowy Inspektor przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków w następnym dniu roboczym, w godzinach od 9.00 do 14.00.
- Z-ca PINB w Toruniu koordynuje rozpatrywanie skarg i wniosków wpływających do Inspektoratu.
- skreślony
- Skargi i wnioski przyjęte przez pracownika Inspektoratu w trybie osobistej interwencji obywatela, z których sporządzono protokół przyjęcia skargi lub wniosku, ewidencjonowane są w rejestrze skarg i wniosków.
Rozdział VI - Organizacja kontroli wewnętrznych
§ 15
- Celem kontroli wewnętrznych jest sprawdzanie prawidłowości działania Inspektoratu.
- Kontrola może być:
- kompleksowa,
- problemowa,
- doraźna,
- sprawdzająca.
- Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronną i rzetelną ocenę działalności kontrolowanego podmiotu.
- Kontrola w Inspektoracie realizowana jest zgodnie z ustalonym przez Inspektora trybem i procedurą jej przeprowadzenia.
Rozdział VII - Postanowienia końcowe
§ 16
- Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników Inspektoratu. Nieprzestrzeganie postanowień Regulaminu stanowi naruszenie obowiązków służbowych.
- Regulamin ma charakter aktu wewnętrznego i nie może być przywoływany jako podstawa działania Inspektoratu w korespondencji ze stronami.
- Z-ca PINB w Toruniu jest obowiązany przedkładać Powiatowemu Inspektorowi wnioski dotyczące potrzeby aktualizacji niniejszego Regulaminu.
- uchylony
§ 17
- Załącznik do regulaminu stanowi załącznik graficzny schemat organizacyjny.
- Regulamin Organizacyjny PINB w Toruniu zawiera 9 stron i załącznik graficzny.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Toruniu
Metryka
- opublikował: Administrator - PINBdata publikacji: 2011-07-21 07:58
- zmodyfikował: Agnieszka Marciniakostatnia modyfikacja: 2018-09-13 21:30